5 redenen om recruitment uit te besteden

Het vinden van dé kandidaat voor een openstaande vacature is tegenwoordig lang niet zo makkelijk als vaak gedacht. In de huidige arbeidsmarkt liggen de kandidaten niet voor het oprapen, dus organisaties zijn zeer gebaat bij een gestroomlijnde wervingsstrategie. Organisaties die de kennis en de middelen hiervoor niet in huis hebben, kloppen aan bij een recruitmentbureau. Wij vertellen je wat hier de voordelen van zijn.


1. Recruitmenttools

Het gehele recruitmentproces begint natuurlijk bij de zoektocht naar kandidaten. Hiervoor kunnen allerlei methoden worden toegepast. Een zeer gebruikelijk medium dat wordt ingezet om nieuw talent binnen te halen is LinkedIn. Ook zijn er online meerdere CV-databases te vinden, waar je tegen betaling doorheen kunt struinen. Goedkoop zijn deze diensten echter niet. De kosten hiervan kunnen oplopen tot in de duizenden euro’s. Bovendien is een garantie voor succes er niet bij inbegrepen. Reden genoeg om een recruitmentbureau in te schakelen dat reeds beschikking heeft over deze en andere tools (en weet hoe ze werken) om zo via verscheidene kanalen op zoek te kunnen naar dé ultieme kandidaat.

2. Kennis en ervaring

Recruitmentbureaus zijn, zoals de naam al doet vermoeden, gespecialiseerd in recruitment. Zoeken, benaderen, spreken en overtuigen van kandidaten is hun core business. Het gehele proces van A tot Z vormgeven kan veel tijd en moeite kosten. Zo moet er een vacature worden geschreven, een uitgebreide zoektocht worden opgezet, gesprekken worden gevoerd en bijvoorbeeld assessments worden afgenomen. Vaak is er snelheid bij gemoeid, omdat kandidaten meerdere lijntjes uit hebben staan en zomaar een aanbod van een andere partij kunnen krijgen. Een recruitmentbureau weet dit en houdt hier rekening mee. Met de kennis en ervaring die in huis is, wordt de werving van kandidaten professioneel en vakkundig uitgevoerd.

3. Netwerk

Recruitmentbureaus zijn continu bezig met het uitbreiden van hun kandidatenbestand. Het komt vanzelfsprekend met enige regelmaat voor dat er meerdere kandidaten geschikt zijn bevonden voor een vacature en er slechts één kan worden geplaatst. De overige kandidaten komen dan in een zogeheten talent pool terecht. Deze kan worden geraadpleegd wanneer er een nieuwe vergelijkbare vacature vrijkomt in dezelfde regio. Dit netwerk is ontzettend voordelig, omdat het een bijdrage levert aan de wervingssnelheid.

4. Administratie

Voordat een nieuwe werknemer in dienst kan treden bij een organisatie, dient de personeelsadministratie op orde te zijn. Hier komt nogal wat bij kijken. Registratie conform de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), loonadministratie, eventuele pensioenregeling, verzekeringen, enzovoort. Recruitmentbureaus kunnen de optie bieden deze administratieve rompslomp over te nemen in de vorm van uitzenden, detacheren of payrolling. Een bijkomend voordeel hiervan is dat de (financiële) risico’s (gedeeltelijk) bij hen komen te liggen.

5. Bemiddeling

Een recruitmentbureau is een onafhankelijke partij die tussen organisatie en kandidaat in staat. Dit betekent dat het bureau de wensen met betrekking tot bijvoorbeeld de arbeidsvoorwaarden van beiden in kaart kan brengen en zo kan zoeken naar de gulden middenweg. Door deze bijzondere positie kunnen de onderhandelingen vaak vloeiender verlopen. Het bureau heeft namelijk een realistisch beeld van wat er mogelijk is en kan beide partijen hiervan op de hoogte stellen. Door verwachtingsmanagement worden onaangename verrassingen voorkomen en is er meer transparantie, wat leidt tot snellere overeenstemming. Gemiddeld staat een vacature bij een recruitmentbureau 29 dagen open. Bij een directe werkgever loopt dit op tot 47 dagen.

Conclusie

Recruitmentbureaus hebben maar één doel: het vinden van de geschikte kandidaten voor de vacatures van hun opdrachtgevers. Doordat de focus hier volledig op wordt gelegd, ligt de doorlooptijd van vacatures een stuk lager, wordt de kwaliteit verhoogd en neemt de kans op een duurzame match flink toe.

Neem vrijblijvend contact met ons op en kom erachter of wij iets voor jouw organisatie kunnen betekenen.

Wil je meer weten?

Wil je meer weten over Daaf? Aarzel dan niet om contact op te nemen! Ik vertel je met veel plezier alles over Daaf.

Mick Knabben

Directeur