Man-en-vrouw-op-brug-buiten

Het aantrekken van nieuwe medewerkers: hoe doe je dat?

Publicatiedatum 12 april 2023

Je kent het waarschijnlijk wel: een volle e-mail inbox, projecten die nooit lijken te eindigen en te weinig uur in je werkweek om al je werk af te ronden. Je hebt dus nieuwe medewerkers nodig. Helaas komen deze niet uit de lucht vallen. Maar hoe trek je nieuwe medewerkers aan? Dat vertellen wij jou in dit artikel!

Wees duidelijk over het voordeel van de medewerker

De vacaturetekst is het eerste dat een potentiële medewerker ziet. Denk hierbij goed na over waarom iemand bij jouw organisatie wilt werken. Bij het schrijven van de vacaturetekst wordt er namelijk vaak vergeten wat het voordeel van de medewerker is. Wat bied je als organisatie? Leg daar de focus op en daarna pas wat je verwacht van een kandidaat. Begin de vacaturetekst bijvoorbeeld met een korte introductie over je organisatie, de werkomgeving en de voordelen daarvan voor werknemers.

Optimaliseer de candidate journey

In de huidige arbeidsmarkt is het moeilijk om goede medewerkers aan te trekken, dan helpt het om sollicitanten een complete en optimale ervaring te geven tijdens het sollicitatieproces. Dat is de candidate journey. Deze ‘reis’ is net zo belangrijk als je consumer journey, waardoor je deze met dezelfde precisie moet meten. En vergreet niet: dit begint al voor de sollicitatie. Wat is het gevoel rondom jouw merk? Hoe praten medewerkers over de organisatie?

Een goede candidate experience zorgt voor een goed imago, ook als de kandidaat wordt afgewezen. Wil je hier meer weten? Lees dan het artikel ‘Het belang van een optimale candidate experience’.

Steek tijd in inbound recruitment

Inbound recruitment gaat om het interesseren van latent werkzoekenden zodat zij de stap zullen zetten naar jouw organisatie. Dit kan je doen door als organisatie online vindbaar te zijn en relevante en waardevolle kennis te delen met de (potentiële) medewerker. Je kunt inbound recruitment zien als een mix tussen employer branding en recruitment marketing waarmee je de interesse van potentiële medewerkers wekt.

Inbound recruitment legt de nadruk op het aantrekken van nieuwe medewerkers door eigen content, zoals blogs, social media en andere vormen van content marketing. Het resultaat is dat je spontane sollicitaties krijgt omdat de potentiële medewerker zich herkent in het bedrijf en de content. Bedrijven die hun inbound recruitment strategie blijven optimaliseren trekken meer medewerkers aan en vullen openstaande functies voor lange termijn in.

Wees duidelijk over jouw employer brand

De employer brand is de identiteit van jouw organisatie als werkgever. Door middel van employer branding zetten bedrijven hun bedrijfscultuur op de kaart en creëren ze een meerwaarde voor de doelgroep. Het doel is het behouden van huidige medewerkers, het aantrekken van nieuwe medewerkers en een algemeen sterk bedrijfsimago op het gebied van werkgeverschap creëren.

Employer branding is dus de manier waarop mensen de normen en waarden van jouw organisatie en de werkomgeving ervaren. Employer branding is alles wat je als bedrijf doet, al dan niet expres, om de identiteit als werkgever te promoten bij huidige en toekomstige werknemers.

De voordelen van een sterke employer brand:

  • Het ontvangen van spontane sollicitaties, zonder daar veel geld voor uit te geven. Mensen solliciteren sneller bij bedrijven waarvan ze weten dat het een prettige werkomgeving biedt;
  • Kandidaten die verschillende aanbiedingen hebben lopen, beoordelen alle criteria van het voorstel en werkgever. De reputatie van de werkgever speelt hierbij ook een belangrijke rol;
  • Het vasthouden en behouden van medewerkers, want werknemers waarderen een goede werkomgeving. Denk daarbij aan een gezonde lunch, sporten onder werktijd en flexibele werkuren.

Kom je er niet uit? Dan helpen wij je natuurlijk graag!