Alle blogartikelen van Daaf

10 tips om een sollicitatiegesprek in goede banen te leiden

Publicatiedatum 7 december 2022

Het voeren van een sollicitatiegesprek is wellicht geen dagelijkse kost voor jou als hiring manager. Daarom helpen wij jou graag met deze 10 tips!

Tip 1. Breek het ijs

De eerste indruk die jij hebt van een kandidaat en andersom is meestal als je kennismaakt bij de receptie (of andere wachtruimte). Breek meteen het ijs door te vragen of hij of zij het kantoor goed gevonden heeft, geef een compliment over kleding of schoenen of maak een grapje.

Tip 2. Maak een agenda

Geef bij de start van het gesprek aan wat de agenda is. Hoe ziet het gesprek eruit? Wat ga je als eerste vertellen? Wanneer kan de kandidaat zelf vragen stellen? Je bespreekt dus de structuur van het gesprek. Zo weten alle partijen waar ze aan toe zijn.

Tip 3. Neem de tijd

Daarnaast is het belangrijk om de tijd te nemen voor de kandidaat. Begin het gesprek rustig en luchtig door eerst iets over jezelf te vertellen. Op deze manier stel je de kandidaat op zijn of haar gemak. Daarnaast vind de kandidaat het ook leuk om te weten wie hij of zij tegenover zich heeft zitten. Een sollicitatiegesprek duurt minimaal 45 minuten. Dit is, volgens ons, de minimale tijd om een kandidaat te leren kennen en erachter te komen of er een match is met functie en organisatie.

Tip 4. De juiste persoon is aanwezig

De juiste persoon op de juiste plek. Ook dat geldt voor een sollicitatiegesprek. De kandidaat wil graag een zo volledig beeld krijgen van de functie, organisatie en afdeling. Daar hoort ook de leidinggevende van de afdeling bij. Op deze manier kunnen alle vragen goed beantwoord worden en hebben beide partijen (zowel leidinggevende als kandidaat) een goed beeld van elkaar. Zo bereik je de beste match!

Tip 5. Toon interesse

Misschien een open deur, maar wij horen soms van kandidaten toch terug dat er te weinig interesse is getoond in hem of haar. Het gaat niet alleen maar om werkervaring en welke competenties de kandidaat wel of niet heeft. De persoon zelf is ook erg belangrijk. Wat voor hobby’s heeft de kandidaat? Wat doet de kandidaat in zijn of haar vrije tijd? Wat is de gezinssituatie van de kandidaat? Probeer echt de persoon te leren kennen!

Tip 6. Schets een duidelijk en representatief beeld van de functie

Voor een kandidaat is het van belang dat hij of zij een duidelijk beeld heeft van de functie. Dit geldt natuurlijk ook voor jou. Jij wilt immers dat jouw nieuwe collega lang blijft werken binnen de organisatie. Een duidelijk en representatief beeld van de functie geven is dus essentieel. Als deze niet duidelijk of representatief is dan kan het voorkomen dat na het aannemen van de nieuwe collega hij of zij afhaakt omdat het niet overeenkomt met het geschetste beeld.

Tip 7. Geef een rondleiding

In navolging van tip 5 is het geven van een rondleiding ook een goede manier om een beeld van de organisatie te geven. Natuurlijk is het vooral heel leuk om te laten zien waar je werkt en hoe de afdeling eruit ziet. Je bent immers trots op waar je werkt en wil deze trots ook overbrengen toch?

Tip 8. Geef ruimte voor vragen

Een kandidaat heeft hoogstwaarschijnlijk vragen over de functie, organisatie en voor jou als leidinggevende. Geef daarom de kandidaat ook de ruimte om deze vragen te stellen.

Tip 9. Leg de verdere procedure uit

Wat kan de kandidaat verwachten? Wanneer wordt er met hem of haar contact opgenomen? Op welke manier: telefonisch of per mail? Zorg ervoor dat de kandidaat weet wat hij of zij kan verwachten.

Tip 10. Kennismaking, geen vragenvuur

Zorg dat een sollicitatiegesprek aanvoelt als een kennismaking en niet als een soort vragenvuur. Uiteindelijk gaat het erom om elkaar (beter) te leren kennen.